26 mars, 2013

Sydafrika...

Jaha, så har man då landat hemma i Sverige efter ett par veckor i Sydafrika.

Den här gången blev det inte av att blogga under själva resan, det var lite för intensivt för att jag skulle ha ork att göra det.

Så jag tänker att jag ska försöka skriva lite om våra upplevelser så här i efterhand, och kanske få sortera upp lite bland de galet många intryck som denna fantastiska resa bjudit på.

Det har hänt så mycket. Vi har haft så mycket tur. Och otur. Men tur i oturen. Vart ska man börja?

Jag tror jag börjar när Ingrid och jag står och väntar vid bagageuthämtningen i Johannesburg och jag tittar på våra bagage-tags och inser att vår ena väska bara har checkats in till München av tanten på Arlanda.

Det hade inte varit någon stor grej om vi köpt en charterresa till ett hotell där vi skulle bo en vecka eller två och åka på lite utflykter och sola och bada.

Men nu skulle vi åka från plats till plats och sällan tillbringa mer än en natt på ett och samma ställe.

Så det första vi får veta är att det kan bli svårt att få bagaget skickat efter oss, eftersom vi ska åka typ 50 mil redan första dagen, och South Africa Airways (som är ett skitbra flygbolag f.ö.) kanske inte skulle vara villiga att stå för den kostnaden eftersom de inte gjort något fel.

Trots att väskan åkte efter oss redan nästa natt och kom till Johannesburg samma morgon som vi åkte vidare så kom väskan fram efter att vi åkt.

Men vår reseledare engagerade Temaresors lokala agent i Johannesburg och vi åkte på utflykt till Soweto.
Ett monument till minne av Hector Pieterson, 12, som blev det första av c:a 200 dödsoffer vid protester 1976 av studenter som bemöttes med beskjutning från polisens sida. Pieterson, som inte hade med demonstrationen att göra, kom i vägen när han var på väg hem från skolan och sköts ihjäl.

Efter lunch hade vi turligt nog inga planerade aktivititer, så vi började göra inköp för att klara oss ett tag utan den packning som hamnat på efterkälken.

Nåväl, morgonen kom och vi åkte mot Blyde River Canyon, där vi stannade och begapade den otroliga miljön.
Blyde River Canyon. Lägg märke till de tre topparna som liknar hyddor.
Vackra kvinnor som sålde krimskrams vid Blyde River Canyon. Eller mja, just dessa två satt mest där. Men det är klart att hade jag stått i närheten av dem när jag tog fotot hade de kanske uppmärksammat min närvaro på ett annat sätt. ;)
Därifrån bar det av vidare mot Bourkes pothole. Och på vägen dit fick vi höra från Mona (det är lika bra att börja nämna henne vid namn, hon kommer att figurera en del i texterna — hon var alltså vår reseledare och guide) att nu var det julafton, våra väskor skulle komma till hotellet i Pilgrim's Rest. Vi åkte ju inte raka spåret i ett kör. Dessutom bekostade SAA frakten.
Bourkes Pothole är några små vattenfall med några lustiga formationer... om jag minns rätt är de större hålen någon meter i diameter, och några meter djupa (den delen man ser ovanför vattenytan)

Vid parkeringen och rastplatsen vid Bourkes Pothole fanns fräcka typer.
Och mycket riktigt, när vi kom fram till Pilgrim's Rest fanns vår väska på hotellet! Som var inrett i viktoriansk stil...
Vårt rum på hotellet i Pilgrim's Rest.
Så, så långt otur med att väskan fastnade i München, tur med att den kom i fatt oss så fort och utan kostnad för oss, och tur med vädret. Tur med vädret hade vi faktiskt under hela resan.

Nu orkar jag inte skriva mer idag, men fortsättning följer...